Wissenschaftlicher Mitarbeiter
Dr. Thomas Quick
Raum: G.11.03
Telefon: (0202) 439 5341
E-Mail: quick[at]uni-wuppertal.de
Consultation hours: Available upon request
Personal homepage: www.quickphysik.de
Research areas
Phenomenological exploration and contextualization of specific fields within physics, with a particular emphasis on optics, approached from physical, historical, and epistemological perspectives. Curriculum development, Nature of Science, teaching and learning in the digital age.
Curriculum Vitae
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Since 2021, I have been a research assistant at the Physics and its Didactics research group at the University of Wuppertal.
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From 2016 to 2021, I worked as a teacher for Physics and Mathematics at the Städtisches Gymnasium Langenberg.
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Between 2014 and 2016, I completed my teaching internship (Physics/Mathematics) at the Seminar for Secondary School Teaching and Comprehensive School Teaching in Essen.
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In December 2014, I successfully defended my dissertation titled "Phänomenologie der optischen Hebung".
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From 2011 to 2014, I worked as a research assistant at the Physics and its Didactics research group at the University of Wuppertal.
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Between 2009 and 2011, I was a research assistant at Leuphana University in Lüneburg, focusing on Phenomenology and Didactics of Physics.
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2009: First state examination for secondary school teaching in Physics and Mathematics.
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2003-2009: Study of Physics and Mathematics for secondary school teaching at Humboldt University in Berlin.
Projects
- GrundSchulPool
Publications
- Grebe-Ellis, J. & Quick, T. (2023): Soft Shadow Images. European Journal of Physics 44 045301
- Quick, T. (2015): Phänomenologie der optischen Hebung, Berlin: Logos Verlag
- Quick, T., Grebe-Ellis, J., & Passon, O. (2015): Ein genauer Blick auf die optische Hebung. PhyDid A – Physik und Didaktik in Schule und Hochschule 1/14: 26-44
- Quick, T. (2012): Über den Wolken ... . Grundschule Sachunterricht, 53 (1):21-27
- Quick, T; Grebe-Ellis, J. (2011): Wo wird das Bild einer unter Wasser liegenden Münze gesehen? PhyDid B – Didaktik der Physik. Beiträge zur DPG-Frühjahrstagung 2011 in Münster.
- Quick, T. (2011): Die Erde - Unser Heimatplanet. Grundschule Sachunterricht, 51 (3): 20-26
- Quick, T. (2011): Einmal Neptun und zurück. Grundschule Sachunterricht, 51 (3): 27-31
- Quick, T. (2011): Warum hängen Planeten nicht an der Leine? Grundschule Sachunterricht, 51 (3): 32-33
- Quick, Thomas; Grebe-Ellis, Johannes (2010): Eine mathematische Beschreibung von Helligkeitsverläuufen in Schattenbildern In: D. Höttecke (Hrsg.), Entwicklung naturwissenschaftlichen Denkens zwischen Phänomen und Systematik. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik. Jahrestagung in Dresden 2009. Münster: LIT-Verlag, S. 404 – 406
- Quick, T., Müller, M. & Grebe-Ellis, J. (2009): Mathematische Beschreibung von Schattenbildern im Kontext der phänomenologischen Optik. In: Nordmeier, V. & Grötzebauch, H. (Hrsg.): Didaktik der Physik. Beiträge zur Frühjahrstagung der DPG 2009 in Bochum, Berlin: Lehmanns Media
Talks and poster presentations
- Bilder der Kugellinse (DPG 2022)
- Sagittal oder meridional – welches Bild sehen wir? Eine Klärung zur optischen Hebung (DPG Lehrerfortbildung "Licht, Bild und Farbe", 2016)
- Die Kaustik des Auges - Ein bildoptisches Beschreibungsinstrument (DPG 2013)
- Meridionales und sagittales Bild im Experiment (DPG 2011, Posterbeitrag)
- Wo wird das Bild einer unter Wasser liegenden Münze gesehen? (DPG 2010)
- Warum hängen Planeten an keiner Leine? (Vortrag zur KinderUni 2010 in Lüneburg)
- Bildkurven der Hebung (Arbeitstage für Physiker und Physiklehrer in Kassel)
- Helligkeitsverläufe in Schattenbereichen (GDCP 2009, Beitrag zum Postersymposium)
- Helligkeitsverläufe in Schattenbereichen (DPG 2009)
zuletzt bearbeitet am: 30.10.2023